angle-left Uutta liiketoimintaa maatilalle. Ensi kesänä Valtimolla pidetään maatilaleiri

Uutta liiketoimintaa maatilalle

Ensi kesänä Valtimolla pidetään maatilaleiri

Timosen Luomutila on tunnettu maatila Valtimon kirkonkylän tuntumassa. Tilan tuotantosuuntana on luomunaudanlihan tuotanto ja naudanlihan suoramyynti. Toiminnan kehittäminen on tilalla jatkuvasti työnalla ja yhdessä ProYritys Pohjois-Karjala –hankkeen kanssa aloitettiin maatilaleirin suunnitteleminen vuoden 2019 kesälle.

Leirin järjestämisen ajatus syntyi Katja Timoselle nuoruudessa kavereiden kanssa järjestetyistä ratsastusleireistä. Järjestettyjen leirien lisäksi Katja ehti osallistua myös toisten järjestämille ratsastusleireille. Uuden leirin vetäjinä Katjan lisäksi toimii Katjan sisko Tanja sekä Katjan 16-vuotias poika Veeti.

Leirillä pääsee monipuolisesti tutustumaan maatilan eri töihin ja moniin eläimiin. Tilalla nautojen lisäksi, hevosia, poni, kissoja, koiria ja kaneja. Leiri soveltuu sekä tytöille ja pojille ja ohjelmaa muokataan leiriläisten kiinnostuksen mukaan. Kaikki pääsee traktorin kyytiin ja jokainen saa nimikko eläimen hoidettavaksi leirin ajaksi. Hevosella tai ponilla ratsastusta ja ajoa päästään myös kokeilemaan. Leirin ohjelmaan kuuluu myös perinteiset pihaleikit, uinti ja sauna reissu mökille, makkaran paistoa ja muuta mukavaa puuhaa.

”Olin jo monta vuotta pyöritellyt leirin pitämistä, mutta nyt sain ajatuksen lopultakin toteutus asteelle. Leiristä tulee varmasti monelle lapselle ikimuistoinen kokemus.” Katja Timonen pohtii.

Tämän vuoden leiri järjestetään vain yhtenä viikkona, jolla testataan sekä mitataan, mitä leirin järjestäminen jatkossa vaatii. Kesällä saatavien kokemusten pohjalta tehdään jatkosuunnitelmia seuraavalle vuodelle ja kehitetään leiriä sisällöllisesti tuleville vuosille. Tavoitteena on saada leiritoiminnasta jatkuva osa maatilan liiketoimintaa ja uusi palvelu Valtimon alueelle.

”Tulevaisuudessa voidaan mahdollisesti järjestää leirejä myös perheille tai aikuisille.” Katja Timonen suunnittelee.

”Aina liiketoiminnan kehittämiseen ei tarvita suuria investointeja. Alussa pohdittiin rahoituksen hakemista, mutta tilalta löytyi valmiina suurin osa leirin järjestämisen resursseista. Todettiin että rahoitushakemus tässä tapauksessa tarpeettomaksi”, toteaa yritysasiantuntija Juho Luostarinen PIKESiltä. "Timosen Luomutilan maatilaleiri on erinomainen lisä alueelle uutena palveluna. Samanlaista toimintaa tehdään Pohjois-Karjalassa minun tietojeni mukaan Ilomantsissa ja Pohjois-Savon puolella Lapinlahdella, joten kysyntää leirille varmasti löytyy jo alueellisesti. "

Löytyykö teiltä innokkuutta maatilan liiketoiminnan monipuolistamiseen?

Ota rohkeasti yhteyttä, keskustellaan eri vaihtoehdoista!

Juho Luostarinen

yritysasiantuntija