angle-left Yhteistä markkinointia Ylä-Karjalassa

Hanna Jänönen / Pielisen Retki Tampereen Supermessuilla.

Yhteistä markkinointia Ylä-Karjalassa

Supermessuilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa kävi yhteensä noin 16 000 kävijää 12.-14.4. Supermessujen Kotimaan matkailun Pohjois-Karjalan osastolla nähtiin matkailutoimijoita Nurmes-Valtimo-alueelta, Kolilta, Keski-Karjalasta ja Heinävedeltä. Nurmes-Valtimo-alueelta messuilla olivat Kati PIKESiltä, Ritva Männikkölän Pirtiltä, Minna Äksyiltä Ämmiltä, Anu Hyvärilästä sekä Hanna ja Toni Pielisen retkeltä. Samaan aikaan kun toimijat jakoivat esitteitä alueesta ja jututtivat kävijöitä, tavoitti sosiaalisessa mediassa Pohjois-Karjalan messutarjoukset monet Tampereen seudun kävijät. Messukävijät suhtautuivat Pohjois-Karjalan osastoon myönteisesti ja monet kävijöistä mainitsivat käyneensä Kolilla ja Bomballa aikoinaan.

Nurmes-Valtimo-alueen kesän 2019 viikko-ohjelmaan on koottu ohjatut aktiviteetit ja takuulähdöt alueeltamme, joihin yksittäiset matkailijat voivat osallistua. Viikko-ohjelma on julkaistu VisitKarelia.fi sivustolla niin Nurmeksen ja Valtimon omilla kohdesivuilla kuin Pohjois-Karjalan yhteisessä viikko-ohjelmassakin. Viikko-ohjelmaa jaetaan myös paperisena versiona ympäri Nurmesta, Valtimoa ja lähialueita, jotta aktiviteettitarjontamme tavoittaisi myös lähialueilla majoittuvat. Viikko-ohjelmista tulee lyhyet Päivän vinkki -videoklipit, joita markkinoidaan sosiaalisen median avulla. Päivän vinkki -videoiden lisäksi kuvaamme heinäkuussa kesäaktiviteettivideon neljän alueen matkailuyrittäjän kanssa, jota voimme käyttää myös laajemmin matkailumarkkinoinnissa.

Karttakeppiä ja perunavelliä - uusi ohjelmapalvelutuote matkailijoille Valtimolla.

Valmiit tuotteet markkinoille

Ylä-Karjalan matkailukylät hanke on edennyt, ja ensimmäisiä hankkeessa syntyneitä tuotteita testattiin 2.5. Yksi testatuista tuotteista oli Karttakeppiä ja perunavelliä, jota markkinoitiin jo kevättalvesta alkaen ryhmämyyntitapahtumissa. Tuote on saatavilla ryhmille kesällä 2019. Kaksi muuta testattua tuotetta olivat Koe pienois-Koli Kohtavaaralla ja Pihan Pyrähys. Molemmat ovat myös mukana alueen viikko-ohjelmassa, joten yksittäisten matkailijoiden on mahdollista tutustua alueemme maaseutuun. Kaikki kolme tuotetta ovat nyt matkailijoiden koettavissa ja ostettavissa.

Koe Pienois-Koli Kohtavaaralla -retkellä käydään Toivontornilla ihailemassa upeaa maisemaa Pieliselle.

Pihan Pyrähyksen tekijä Marjo-Riina Häkkinen Yläpihan tilalta kertoo, että on hyvin iloinen, että lähti mukaan hankkeeseen. Hän kertoo saaneensa rohkeutta suunnitella ja kehittää uutta porukan hyvän yhteishengen myötä. ”Kun kuulee, mitä muualla tehdään, niin tulee olo, että miks ei mekin voitais tehdä.” Hän kokee jatkuvan oppimisen tärkeänä ja lyhyet illan mittaiset koulutukset käyvät hyvin hänen omaan elämäntilanteeseensa. ”Kun näkee, miten ensimmäisen kesän opastetut kierrokset lähtevät vetämään, voi olla, että kehitän muitakin matkailutuotteita meille.” Marjo-Riina miettii.

Seuraavaksi Ylä-Karjalan matkailukylät-hankkeen osallistujat osallistuvat 1.7. Nurmeksen iltatorille, jolloin lavalle astuu Mikko Alatalo. Tarkoituksena on markkinoida jo syntyneitä tuotteita ja löytää uusia osallistujia hankkeeseen.

Kati Lipponen

Matkailukoordinaattori, puh. 050 4066 122