angle-left Yhteistyöpalkinto: Seudulliset elinkeinoyhtiöt ja Joensuun Tiedepuisto

Maakuntaliitto ja ELY-keskus palkitsivat keskiviikkoiltana 9.12. parhaita EU:n rakennerahastotoiminnan kehittämiskokonaisuuksia ja kehittäjiä ravintola Kerubissa järjestetyssä tilaisuudessa.

Seudullisille elinkeinoyhtiöille ja Joensuun Tiedepuistolle annettiin tunnustus hyvästä maakunnallisesta yhteistyöstä ja kasvuohjelmien tuloksekkaasta toteutuksesta. Yrityskehittäjien ja asiantuntijoiden rooli ja asiantuntemus on keskeisesti korostunut kasvuohjelmien toteutuksessa. Tämän johdosta toimitusjohtajien lisäksi haluttiin yksittäisenä henkilönä antaa tunnustus Tiedepuiston hankepäällikkö Veikko Tahvanaiselle. Elinkeinoyhtiöiden palkinnon noutajina olivat toimitusjohtajat Minna Heikkinen PIKESistä, Risto Hiltunen KETIstä, Pekka Nuutinen JOSEKista ja Jari Lauronen Tiedepuistosta.

Seudulliset elinkeinoyhtiöt JOSEK, KETI ja PIKES sekä Joensuun tiedepuisto ovat toteuttaneet maakunnallisessa yhteistyössä merkittäviä kasvuohjelmia rakennerahastokaudella 2007-2013. Hyvinvointialan kasvuohjelmat HYRRÄ ja HYMY sekä teollisuuden kasvuohjelmat CBB ja Uusiutumisohjelma ja niihin liittyvät laajat koulutusosiot ovat olleet kokonaisuudessaan merkittäviä kasvun aikaansaajia ja maakunnallisia aktivointiohjelmia.  Niille on ohjattu EAKR ja ESR -tukea yhteensä 6,5 euroa vuosina 2007-2013.

Elinkeinoyhtiöiden yhteistyö on ollut valtakunnallisesti ainutlaatuista. Kasvuohjelmien avulla on yhdessä kokonaisuudessa katettu koko maakunnan kaikki kolme seutukuntaa. Näin keskeiset kärkitoimenpiteet on voitu toteuttaa hyvässä yhteistyössä, yhteisin tavoittein ja toimenpitein. Kasvuohjelmilla on ollut merkittävä vipuvaikutus yritysten strategialähtöisessä kehittämisessä. Esimerkiksi tuotannollisten alojen uusiutumisohjelma tavoitti 280 yritystä ja valmisteli yli 500 kehittämistoimenpidettä yrityksiin. Kaiken kaikkiaan ohjelmassa valmisteltiin yrityksille yli 84 M€ investointi- ja kehittämishankkeet.

Yritysasiakkaat pitivät tärkeänä projektin toimintatapaa, jossa yritystä itseään aktivoidaan ja kannustetaan kehittämiseen. Hankkeella on ollut merkittävä rooli myös yritysten toimintaprosessien kehittämisessä ja yritysten investointihankkeiden lisäämisessä (neuvonta ja suunnittelu). Koulutushankkeen (ESR) yritysasiakkaat pitivät erityisen onnistuneina projektin tekemän asiantuntijan tai kouluttajan valintaa ja ohjelmaan osallistuvien yritysten kehittämis- ja koulutustarpeisiin vastaavan ratkaisun löytämistä.

Runsas kolmasosa kasvuohjelmaan osallistuneista yrityksistä oli saanut osallistumisensa ansiosta tai osittaisesta vaikutuksesta synnytettyä uusia työpaikkoja. Ohjelman myötävaikutuksella uusia työpaikkoja perustaneiden yritysten keskimääräinen uusien työpaikkojen määrä on 1,5 työpaikkaa/yritys. Kasvuohjelmaan osallistuminen vaikutti melkein joka toiseen yrityskyselyyn vastanneeseen asiakasyritykseen siten, että niissä pystyttiin säilyttämään olemassa olevia työpaikkoja.

Tekstin kirjoitti: Viestintäpäällikkö Rauno Jussila / Pohjois-Karjalan maakuntaliitto