angle-left Ylä-Karjalan elinkeino-ohjelmaluonnos toisessa kommentointivaiheessa

Ylä-Karjalan elinkeino-ohjelmaluonnos toisessa kommentointivaiheessa

Ylä-Karjalan uutta elinkeino-ohjelmaa vuosille 2018-2020 pohdittiin tulevaisuustyöpajassa Nurmeksessa 31.1.. Tulevaisuustyöpajaan osallistui yhteensä yli 30 yritysten, Nurmeksen kaupungin ja Valtimon kunnan sekä sidosryhmien edustajaa. Työpajassa keskusteltiin vilkkaasti ohjelmaluonnoksesta. Ohjelman sisältö ja kärjet: biometsätalous, teollisuus (painopisteenä elintarviketeollisuus) ja maatalous sekä eri toimialoja läpileikkaavina painopisteinä digitalisaatio ja osaavan työvoiman saanti hyväksyttiin yksimielisesti. Ainoastaan matkailun puuttuminen kärkien joukosta keskustelutti. Uusissa avauksissa lisäksi tuotiin esille mm. tulevaisuuden tutkimus ja tiedon välitys trendeistä, palvelut, kulttuuri sekä 3. ja 4. sektori.

Tulevaisuustyöpajojen aiheina olivat digitaalisuus ja osaavan työvoiman saanti. Digitaalisuus-työpajojen tuloksena syntyi viisi erilaista ehdotusta, joissa ideoina olivat digitaalinen viestintä ja markkinointi sekä digiyhteyksien kehittäminen. Osaavan työvoiman -työpajoissa työpoolin perustaminen, elinvoiman kehittäminen, yritysten verkostoituminen ja osaamisen kehittäminen nähtiin mahdollisiksi kehittämissuunniksi.

Miksi kärkitoimialoina biometsätalous, teollisuus ja maatalous?

Kärkitoimialojen valinnan perusteena olivat tulevaisuuden näkymät eri toimialoilla. Uusi Vihreän teollisuuden alue biotalousinvestointeineen sekä Valtimon ammattiopiston puunkorjuuosaamisen kehittäminen nostavat metsäbiotalouden, teollisuuden ja maatalouden entisestäänkin vahvaa asemaa Ylä-Karjalassa. Näimme tässä suurimman kasvupotentiaalin sekä suoria synergiaetuja toimialojen välillä. Jonkin toimialan puuttuminen kärkitoimialoista ei sulje ko. toimialaa pois kehittämispalveluista. Palvelemme kaikkien toimialojen yrityksiä PIKESin asiakaslähtöisten yrityspalvelujen kautta. Matkailun merkitys on tunnistettu ja toimiala sisältyy seurattaviin päätoimialoihin.

Ennakoiva toimintatapa ja aktiivinen seuranta kehittämispalveluissa

PIKESin ennakoivaan toimintatapaan olennaisena osana sisältyy valittujen päätoimialojen (elintarvike, puu, metalli ja matkailu) tulevan kehityksen seuranta. Mitä muutokset tarkoittavat Ylä-Karjalan yritysten kannalta, miten niihin täytyy varautua? Viestimme keskeisistä muutoksista ja trendeistä yrityksille. Tarkastelemme vuosittain elinkeino-ohjelman toteutumista yhteistyössä omistajakuntien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Samalla käsittelemme uudet ideat ja mahdolliset uudet avaukset sekä muutostarpeet painopisteissä.

LINKKI YLÄ-KARJALAN  ELINKEINO-OHJELMALUONNOKSEEN 2018-2020

Mikä nimeksi Ylä-Karjalan elinkeino-ohjelmalle 2018-2020?

Nimiehdotuksia on tullut jo mukava määrä. Mikä nimi sinun mielestäsi kuvaisi parhaiten Ylä-Karjalan elinkeino-ohjelmaa? Olisiko se joku jo ehdotetuista vaihtoehdoista tai ihan jokin muu uusi nimi? LINKKI NIMIEHDOTUKSIIN.

Ole hyvä ja kommentoi elinkeino-ohjelmaluonnosta sekä ehdota nimeä TÄSSÄ LINKISSÄ. Vastausaikaa on 10.3. klo 16 saakka.

Ylä-Karjalan elinkeino-ohjelma 2018-2020 julkistetaan huhtikuussa 2017.

Lisätietoja:

Minna Heikkinen