angle-left Yritysten liiketoiminnan näkymät parantuneet

PIKES kartoitti alkuvuodesta alueen yrityksiltä, millaisina he näkevät liiketoimintansa nykytilan ja näkymät. Yleinen vire yrityksissä on selkeästi viime vuotta myönteisempi. Lähes kaikki vastanneet uskoivat liiketoimintansa säilyvän vähintään nykytasolla tai kasvavan. Vaikka sote-uudistus tuo isoja muutoksia ja Pohjois-Karjalassa Siun Sote on lähtenyt liikkeelle vauhdikkaasti, erityisesti sote-alan yritykset odottivat liiketoiminnan näkymien paranevan entisestään. Muutoksessa voi piillä myös mahdollisuuksia, näin asia ilmeisesti nähdään yrittäjien silmin.

Työvoiman tarve pysyy suurimmalla osalla yrityksistä ennallaan. Eniten työvoimaa aiotaan palkata elintarvike-, sote- ja puunkorjuuyrityksiin. Noin 60 %:lla vastanneista on investointisuunnitelmia ja ne painottuvat puunjalostus- ja elintarviketeollisuuteen ja muuhun teollisuuteen. Investoinnit kohdistuvat pääosin koneisiin ja laitteisiin, toimitiloihin tai uusien sähköisten ohjelmien tai välineiden käyttöönottoon. Viimeksi mainittu antaa toivoa digitaalisuuden eteenpäin menoon yrityksissä.

Positiivinen rakennemuutos tulossa

PIKES soitti jokaiseen teolliseen yritykseen Nurmeksessa ja Valtimolle alkuvuonna ja kartoitti teollisuustyöpaikkojen kehityksen edelliseen vuoteen nähden. Nurmeksen osalta teollisuustyöpaikkoja tuli 10 kpl lisää vuoden 2016 aikana. Valtimon osalta saldo väheni seitsemällä, mutta käytännössä suurin osa tästä oli työpaikkojen siirtymää seutukunnan sisällä, teollisuustyöpaikkoja reaalinen vähennys oli vain kaksi kappaletta. Teollisuustyöpaikkoja näissä kahdessa kunnassa on yhteensä 544 kpl.

Alkuvuoden hyvät yritysuutiset, kuten Pielispakarin tuotannon tuplaus, lupailevat hyvää teollisuustyöpaikkojen osalta tälle vuodelle. Kun lähivuosina alueella käynnistyy toden teolla positiivinen rakennemuutos siten, että perinteisen metsäalan yritystoiminnan rinnalle tulee uutta korkeamman jalostusarvon biotuoteteollisuutta, niin myös teollisuustyöpaikkatilastot kirjataan uusiksi.

Minna Heikkinen
minna.heikkinen@pikes.fi