Syksyn matkailutuulet Nurmeksessa: markkinointia, kampanjoita ja kansainvälisiä kohtaamisia
Syksy tuo Nurmekseen uusia matkailun tuulia. Pohjoinen Lakeland -hankkeen kautta alueella panostetaan markkinointivideoihin, kansainvälisiin uutiskirjeisiin ja digikampanjoihin. Lisäksi matkailijakyselyn tulokset tarjoavat yrityksille arvokasta tietoa palveluiden kehittämiseen ja matkailukesän onnistumisten arviointiin.
Kansainvälistä markkinointia ja kampanjoita
Elokuussa toteutetut markkinointivideokuvaukset kokosivat yhteen hankeyrityksiä, jotka pääsivät esittelemään omaa yritystään ja palveluitaan. Videolla esitellään mm. Nurmeksen luontoa, historiaa, nähtävyyksiä sekä yritysten palvelutarjontaa kuten opastetut kierrokset Puu-Nurmeksessa, sähköpyöräilyä kauniissa alkusyksyn luonnossa ja joogatuokiot huikeissa Pielisen rannan maisemissa. Video julkaistaan suomeksi sekä tekstitettynä saksaksi ja englanniksi, ja sitä hyödynnetään niin kotimaisessa kuin myös kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa.

Syksyllä jatketaan myös kansainvälisiä uutiskirjeitä matkanjärjestäjille. Aiemmat kirjeet ovat saaneet erinomaisen vastaanoton: ne ovat tavoittaneet jo useita tuhansia matkanjärjestäjiä, nostaneet esiin hankeyritysten palveluita ja ohjanneet lukijoita uudistuneelle visitbomba.fi-sivustolle. Lisäksi ostopalveluna toteutettava digimarkkinointi jatkuu syksyn ajan, lisäten alueemme näkyvyyttä sekä kv- että kotimaan markkinoilla.
Tietoa ja kehittämistä matkailuyrityksille
Syksyn aikana alueen matkailuyrityksille esitellään matkailijakyselyn tähänastisia tuloksia ja erityisesti kesän matkailun kuulumisia. Ne kertovat, mihin asioihin matkailijat olivat tyytyväisiä, missä nähdään kehittämisen mahdollisuuksia sekä miten matkailijat jättivät alueelle tuloja. Tämä antaa yrityksille arvokasta tietoa toiminnan ja palveluiden kehittämiseen.
Samalla jatkuu kiertomatkatuotteiden suunnittelu niin Pohjois-Karjalan sisällä kuin maakuntarajojen yli. Yhteistyö Pielisen Karjalan alueella ja naapurimaakuntien kanssa vahvistaa Nurmeksen asemaa matkailun kansainvälisissä verkostoissa. Lisäksi syksyn ohjelmaan kuuluu vaikuttajavierailu, joka tuo alueelle kansainvälistä huomiota – ja valoa pimeneviin iltoihin.

Kaikki nämä toimenpiteet tehdään osana Pohjoinen Lakeland -matkailuyritysten kannattava kasvu ja matkailun kansainvälistäminen -ryhmähanketta (1.11.2023–31.5.2026), jonka Nurmeksen osahanketta hallinnoi Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES. Hankkeen tavoitteena on kehittää alueen yritysten valmiuksia kansainväliseen myyntiin ja vahvistaa Nurmeksen vetovoimaa erityisesti Euroopan matkailumarkkinoilla.
