Kategoriat
PIKES-uutiset

Yhteistyötä matkailun edistämiseksi

Palaa edelliselle sivulle

”Matkailun isona toimijana koen meidän tehtäväksi tuoda Nurmeksen matkailualuetta tunnetuksi (alueen matkailumarkkinoijana) PIKESin kumppanina. Meidän molempien tavoitteena on saada koko aluetta näkyväksi, saada lisää matkailijoita ja myös tuoda pienempiä yrityksiä näkyville.” kertoo hotellinjohtaja Sanna Tenhunen Break Sokos Hotel Bombalta. Yksi hyvin konkreettinen markkinointikeino toteuttaa yhdessä on vaikuttajavierailuiden järjestäminen alueelle.

Vaikuttajien kautta näkyvyyttä

Vaikuttajat ovat digikanavissa tunnettuja henkilöitä, joiden mielipiteellä on merkitystä erityisesti heidän sosiaalisen median seuraajilleen. Vaikuttajamarkkinointia käytetään paljon matkailumarkkinoinnissa, mutta myös muilla toimialoilla. Vaikuttajavierailut tuovat potentiaalisten matkailijoiden somenäkyviin suoraan kuvia ja videoita matkailualueelta. PIKES ja Break Sokos Hotel Bomba onkin hyödyntänyt yhteistyössä vaikuttajien näkyvyyttä viimeisimpänä vaikuttajaryhmämatkan järjestelyissä. Break Sokos Hotel Bomban markkinointikumppani Pieni Ideapuoti järjestää ohjelman ja auttaa etsimään sopivat vaikuttajat vierailuille. Eri vaikuttajien seuraajien tulee olla haluttua kohderyhmää.

Vaikuttajaryhmä majoittui Break Sokos Hotel Bomballa, nauttivat illallista Trattoria Pielisessä ja rentoutuivat kylpylässä matkan aikana maaliskuussa. 13 vaikuttajaa kuljetettiin ympäri Puu-Nurmesta Nurmeksen matkailuoppaiden pitämällä opastuksella, he kävivät Sastan tehtaanmyymälässä ja nauttivat lounasta Harju Kahvilassa Nurmes-talossa. Tämän jälkeen vaikuttajat valitsivat Villi Pohjolan ohjelman moottorikelkkailun, pilkkimisen tai hiihdon. Illalla ryhmää odotti Bomban talolla Valamon viinipruuvi sekä Valamon illallismenu Lauluset-kuoron johdattamana. Ilta oli maaginen myös allekirjoittaneen mielestä.

Yhteydenottoja tulvi Tiktok-kylpylävideon julkaisun jälkeen

Matka oli onnistunut ja useampi taho oli suunnittelemassa ja jakamassa matkan kustannuksia. Vieläkin vaikuttajamatkan tuloksia tulee vastaan Facebookissa, Instagramissa, TikTokissa ja blogeissa. Näitä julkaisuja jaetaan PIKESin LakelandBomba ja Break Sokos Hotel Bomban omalla Facebook-sivulla. Vaikuttajavierailulla haetaan ensisijaisesti näkyvyyttä ja se näkyi heti Break Sokos Hotel Bomban Instagram seuraajamäärien kasvamisella vaikuttajaryhmän ollessa vierailulla. Esimerkiksi Instagram-vaikuttaja Jaana Kessel julkaisi TikTokissa kylpylävideon ja muutaman ensimmäisen tunnin aikana videon oli nähnyt yli 100 000 käyttäjää. Nyt videolla on tykkäyksiä lähes 19 000 ja kommentteja yli 300. ”Kun videot kylpylästä lähtivät leviämään, yhteydenottoja alkoi tulla suoraan hotelliin. Huhtikuu oli meidän ennätyshuhtikuu liikevaihdollisesti. Vaikuttajavierailun lisäksi Sokos Hotelien 3+1 päivät boostasi myyntiä.” Sanna iloitsee. ”Vaikuttajavierailuista on siis kaupallista hyötyä ja voimme seurata kommenttien kautta, että vaikuttajien seuraajat kertovat varanneensa loman heidän videoidensa perusteella. Vaikuttajat ovat kiertäneet paljon erilaisissa matkakohteissa ja saamme heiltä myös palautetta asiakaspalvelusta ja tuotteistuksesta.” Sanna jatkaa.

Seuraava vaikuttajamatka järjestetään yhteistyössä touko-kesäkuun vaihteessa, kun Inari Fernandez tulee perheensä ja koiransa kanssa Break Sokos Hotel Bomballe. Hänellä on Instagramissa 47 000 seuraajaa. Kesällä on tulossa myös golf-vaikuttajamatka Pohjois-Karjalaan, jossa voidaan nostaa esille Kenttärankingista Suomen parhaaksi 9-reikäiseksi tituleerattu Pielis-Golf. ”Haluamme jatkossakin toteuttaa yhdessä muidenkin toimijoiden kanssa vaikuttajavierailuita ja nostaa monipuolisesti alueen matkailutarjontaa esille.” Sanna vinkkaa.

Yhteistyömahdollisuuksia

Muita yhteistyön paikkoja alueen toimijoilla on Bomban talon ja kesätorin tiloissa, joissa vapaita tiloja vielä on tälle kesälle ja joihin toimijoita otetaan mielellään edulliseen vuokrahintaan. ”Toivomme myös alueelle miesvierailijoille sopivia käyntikohteita ja ostospaikkoja. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi retkeilyyn, erästelyyn ja kalastukseen liittyvät asiat.” Sanna kertoo. PIKESin matkailuneuvonta sijaitsee Bomban talossa, jonka yhteyteen etsitään joko kokoaikaista matkamuistomyymälän pitäjää tai vaihtoehtoisesti pop up-myymälän pitäjää. Kesätorin ja Bomban talon tiloja voi tiedustella suoraan Sanna Tenhuselta.

Lisäksi erilaisilla ohjelmilla on kysyntää. ”Meidän ryhmä- ja kokouskauppa kasvaa koko ajan ja meiltä kysellään paljon karjalaisuuteen sekä paikallisuuteen liittyviä ohjelmia. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi kansantanssi, runonlaulanta ja kanteleensoitto. Jos toimijat ovat käytettävissä tällaisiin ohjelmanumeroihin, minuun voi olla yhteydessä.” Sanna kannustaa.

Jutun kirjoitti matkailukoordinaattori Kati Lipponen.

Break Sokos Hotel Bomba omistaa kylpylähotellin, Bomban talon ja sen ympärillä olevat rakennukset, joissa muun muassa Villi Pohjola operoi Karjalaiskylän majoitusta ja ohjelmapalveluita.

Bomban matkailualue tunnetuksi koko maassa

Kati Lipponen

Matkailukoordinaattori

puh. 050 4066 122

Whatsapp

Kaikki artikkelit