Kategoriat
Yritysneuvontapalvelut

Luonnonkalalla vientipotentiaalia

Suomalaisella luonnonkalalla on vientipotentiaalia

Palaa edelliselle sivulle

Maailmanmarkkinan tilanne tarjoaa mahdollisuuksia suomalaisille luonnonkalan viejille. Itä-Euroopan maista on aiemmin tuotu kalatuotteita runsaasti Keski-Eurooppaan, mutta nyt tuonti on käytännössä täysin tyrehtynyt. Järvikalatuotteilla on markkinaa valloitettavanaan.

Esimerkkimaa Saksaan on kalajalosteita tuotu etenkin Puolasta ja Liettuasta. Inflaatio on näissä maissa kuitenkin merkittävästi nostanut tuotantokustannuksia ja vienti Saksaan on vähentynyt. Ruoan hinnan nousu on koetellut Saksaakin ja heikentänyt kuluttajien ostovoimaa. Mutta kalatuotteilla on siellä vakiintunut kuluttajakuntansa, jonka saatavilla oleva tuotetarjooma on nyt kaventunut.

Kuluttajien mieltymykset puhuvat luonnonkalan puolesta

Vientimarkkinoiden näkökulmasta lohi kuluttajille tunnetumpi tuote kuin suomalainen järvikala, mutta lohimarkkinat ovat erittäin kilpaillut. Järvikalatuotteiden tunnettavuuden eteen on valmistajan tehtävä enemmän töitä, mutta toisaalta niille on nyt otollinen aika laajemmin markkinoille tuotavaksi.

Kuluttajien halu ostaa aitoja, käsittelemättömiä ja alkuperältään jäljitettävissä olevia tuotteita luo kysyntää luonnonkalalle. Vaikka kuluttajille on tarjolla kasvava määrä erilaisia kasvipohjaisia kalankorvikkeita, aidon kalan merkitys säilyy. Kasvisproteiinituotteiden on vaikea korvata aitoja raaka-aineita kuluttajien mielissä.

Kotimainen luonnonkala herättää kuluttajan huomion, kun ruuan hinta nousee ja ekologiset arvot painavat kulutusvalinnoissa. Nousussa ovat lähiruoan arvostus ja ruokahävikin vähentäminen. Kalliille ja herkästi pilaantuvalle lohelle etsitään vaihtoehtoja. Helsingin Sanomien artikkeli Tuleeko säilykekalasta uusi avokado?

Luonnonkalatuotteilla on monia menestymisen eväitä vientimarkkinoille

Suomalainen luonnonkala on kuluttajalle vastuullinen valinta, joka erottuu kansainvälisessä vertailussa edukseen. Siinä yhdistyvät globaalisti ainutlaatuiset kasvuolosuhteet, maailman puhtain vesi – ja superfood. Kala on vapaana kasvanutta ja vastuullisesti puhtaista järvistä kalastettua. Suomalaisten luonnonkalatuotteiden markkinoinnissa onkin mahdollista tuoda näitä näkyvämmin esille. Myöskään kalan terveyttä edistäviä vaikutuksia, kuten sen sisältämää luonnollista proteiinia, ei brändäyksessä saa unohtaa.

Kalasäilykkeiden uusi tuleminen

Pitkään unohduksissa ollut ja vähän arvostettu säilykekala on nousemassa kansainväliseksi ruokatrendiksi. Säilykkeitä näkee yhä enemmän esiteltävän mediassa ja ravintoloiden ruokalistoilla. Myös tuotevalikoimat ovat laajentuneet kaupoissa. Vaikka Suomessa myydyistä kalasäilykkeistä yhä suurin osa on tonnikalaa, voi kotimaisille kalasäilykkeille olla tässä avautumassa suurempi tilaisuus. Nimitykset ”roskakala” ja ”arkikala” voi huoletta unohtaa ja säilykkeen voi pakata tyylikkääseen pakkaukseen ja brändätä vastuulliseksi premiumvaihtoehdoksi. Esimerkkejä premiumtason kalasäilykkeistä on nähtävillä muun muassa tällä sivustolla.

Kaikki artikkelit