Kategoriat
Yritysneuvontapalvelut

Markkinahavaintoja maailmalta

Kuvateksti: Markkinatiedonkeruuta maailmalla, kuvassa vasemmalla Jukka-Pekka Inkinen Fennopromo Oy:stä.

Markkinahavaintoja maailmalta – mikä maistuu tulevaisuuden kuluttajille

Palaa edelliselle sivulle

Ilmastoviisaiden elintarvikkeiden kansainvälinen kysyntä kasvaa. Kuluttajien mieltymyksistä on tärkeää olla perillä, jotta osaamme kehittää tarjontaa mahdollisimman hyvin heidän suuhunsa sopivaksi. 

Kansainvälinen FMCG Sustainability-tutkimuslaitos on kerännyt tuoretta tietoa ilmastoviisaiden tuotteiden kysynnän kehittymisestä. Tutkimuksen mukaan kuluttajien huoli ilmastonmuutoksesta kasvattaa ilmastoviisaiden tuotteiden kysyntää kaikkialla maailmassa. Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien mielipiteitä 23 maassa eri puolilla maailmaa. Mukana oli myös 11 Euroopan maata.

Tutkimuksen tuloksia kannattaa hyödyntää tuotekehityksessä, pakkausmateriaalien käytössä ja markkinoinnissa. Tuotteet käyvät kaupaksi, jos asiakkaat pääsevät vaikuttamaan niiden hankinnalla ympäristön tilaan.

Tutkimuksen mukaan kuluttajia huolestuttavat eniten hiilidioksidipäästöt, ilmaston lämpeneminen ja muovisaasteen määrä. Yli 70 prosenttia vastaajista oli huolissaan nimenomaan näistä kolmesta asiasta, kansainvälisten elintarvikemarkkinoiden seurantaan ja analysointiin erikoistuneen Fennopromo Oy:n Jukka-Pekka Inkinen kertoo. Samat kansainväliset trendit vaikuttavat Suomessakin.

Tuotepakkauksista kuluttajat etsivät tutkimuksen mukaan eniten tietoa kestävän kehityksen mukaisista tuotantotavoista ja ympäristöystävällisyydestä. Kuluttajia kiinnostivat eniten vähemmän muovia -merkintä (73 %), pienempi hiilijalanjälki (72 %) sekä tieto siitä, ettei tuote sisällä geenimuunneltuja raaka-aineita (72 %). Lähde: https://fmcggurus.com/

Kaikki artikkelit