Kategoriat
PIKES-uutiset

Taidolla töihin – osaajia Nurmekseen 

Taidolla töihin 2020 – 2022 -kehittämishankkeen syksy on ollut vilkas. Tässä tiivistelmä yritysten kanssa tehdyistä toimenpiteistä sekä tapahtumista.  

Rekrytapahtuma Kuopiossa, PIKES

Rekry, työelämä & koulutus -tapahtumat Joensuussa ja Kuopiossa 

Osallistuimme Rekry, työelämä & koulutus -tapahtumaan sekä Joensuussa 21.9. että Kuopiossa 26.9.. Tapahtumiin osallistumisen tavoitteena oli esitellä Nurmeksessa avoinna olevia työpaikkoja sekä tuoda näkyvyyttä. Syyskuussa Työvoimapalveluiden sivuilla oli noin 30 avointa työpaikkaa Nurmeksessa. Lisäksi tapahtumissa kerrottiin ennakkoon niistä työpaikoista, joista saimme tiedot yrityksiltä etukäteen.   

Kävijöitä tapahtumissa oli runsaasti. Varsinkin Joensuussa jututtajia osastolla kävi tasaisesti. Opiskelijat olivat näkyvin kävijäryhmä ja erityisesti ulkomaalaistaustaiset opiskelijat, ketkä olivatkin innokkaasti kyselemässä Nurmeksesta ja alueen työllistymismahdollisuuksista. Luonnollisesti opiskelijoita kiinnostivat osa-aikatyömahdollisuudet ja kesätyötarpeistakin tuli jo puhetta. Toki pitkä välimatka rajoittaa Joensuussa tai Kuopiossa opiskelevan työllistymismahdollisuuksia Nurmekseen. Osalle kävijöistä ei Nurmes ollut entuudestaan tuttu paikka, välimatkoista ja Nurmeksen sijainnista syntyikin keskustelua, kuten toki myös niistä meidän avoimista työpaikoistamme sekä ylipäätään siitä, mille aloille täällä voi työllistyä. 

Mitkä seikat ratkaisevat työ- ja asuinpaikan valinnan? 

Tapahtumissa kerättiin kävijöiltä kommentteja mielikuvaan Nurmeksesta sekä yleisesti työ- ja asuinpaikan valintaan. Vastauksia saatiin 41 kappaletta. Vastaajissa korostui naiset ja ikäryhmä 40-60 -vuotiaat. Nuoria vastaajia (16-30 -vuotiaita) oli selkeä vähemmistö. 

Mitkä asiat saisivat sinut houkuteltua työn perässä Nurmekseen? 

1) hyvä työpaikka ja työnantaja, 2) asunto ja kohtuulliset asumiskustannukset, 3) hyvä palkka. Seuraavaksi vastaajat mainitsevat: luonnon, etätyömahdollisuuden sekä perheen, ystävät ja kotiseudun.  

Mikä on ensimmäinen mielikuva, joka sinulle syntyy Nurmeksesta? 

1) rauhallinen, hiljainen ja pieni kaupunki, 2) luonto, 3-4) maininnat; Bomba sekä Nurmes on ystävällinen, viihtyisä ja miellyttävä, saivat yhtä monta mainintaa.  

Mitä asioita arvostat työpaikassa? 

1) hyvä työilmapiiri, 2) työkaverit ja yhteisöllisyys, 3) hyvä, riittävä palkka ja 4) hyvä johtaminen ja esimies.  

Mitä asioita arvostat asuinpaikkakunnassa? 

1) terveys- ja muita peruspalveluita, 2) luontoa, 3) rauhaa sekä 4) ihmisiä ja yhteisöllisyyttä.  

Työtä ja koulutusta tapahtuman yleisöä 24.10. Nurmes-talolla.

Työtä ja koulutusta -tapahtuma 24.10. Nurmes-talolla 

Työnhakijoille ja Riverian sekä yläasteen ja lukion viimeisten vuosikurssien opiskelijoille suunnattu Työtä ja koulutusta -tapahtuma pidettiin 24.10. Nurmes-talolla. Näytteilleasettajia tapahtumassa oli parikymmentä. Nurmeksen työnantajayrityksistä tapahtumaan osallistui: Binderholz Nordic, Break Sokos Hotel Bomba, Koneurakointi S. Kuittinen, Kotisairaanhoitopalvelut Sa-Tu Väisänen, Nuoriso- ja matkailukeskus Hyvärilä sekä Porokylän Leipomo. Oppilaitoksia osallistui neljä: Itä-Suomen yliopisto, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu ja Riveria. Muita näytteilleasettajia olivat Honkalampi-säätiö, HR Mentor, Nurmeksen kaupunki, Nurmes ja Valtimo yrittäjät, Näre ry, Pielisen 4H, RTK-henkilöstöpalvelu, Siun sote, TE-live ja TE-palvelut

Tapahtuma käynnistyi eri toimijoiden esittelyllä, jota johti tapahtuman juontaja Arttu Käyhkö, Rookie Communications. Näytteilleasettajiin tutustumisen lisäksi kävijöiden oli mahdollista käydä kuuntelemassa työnhakuun ja kevytyrittäjyyteen liittyvät tietoiskut. Työnantajille oli oma tietoisku työnantajamielikuvasta sekä rekrymarkkinoinnista. 

Arttu Käyhkö Työtä ja koulutusta tapahtumassa 24.10. Nurmes-talolla.

Vahva työnantajabrändi tuo euroja! 

Suunnittelija / toimitusjohtaja Arttu Käyhkö puhui rekrymarkkinoinnin tärkeydestä. Yrittäjä, aseta tavoitteeksi: ”meidät tunnetaan, meille halutaan, meillä pysytään ja meitä suositellaan”. Yrityksen työnantajabrändiä kannattaa vahvistaa ja rekrymarkkinoinnissa tulee erottua, koska siten on mahdollista saada merkittävää kilpailuetua. Saada lisää ja laadukkaampia hakijoita, vähemmän ns. vääriä hakijoita. Yrityksen kannattaa kertoa, että työntekijöiden asiat ovat kunnossa ja asioita kehitetään jatkuvasti. Työntekijöistään huolehtiva yritys on myös houkuttava kumppani ja vahva työnantajabrändi tuo euroja! 

TE-livessä Break Sokos Hotel Bomba ja Koneurakointi S. Kuittinen 

Tapahtumassa oli TE-liven porukka kuvaamassa paikan päällä Koneurakointi S. Kuittisen ja Break Sokos Hotel Bomban avoimia työpaikkoja esittelevän lähetyksen.  

”Tapahtuman parasta antia oli näkyvyys ja muiden näytteilleasettajien kanssa verkostoituminen” 

Tapahtumaan osallistuneilta näytteilleasettajilta kysyttiin palautekyselyn avulla mielipiteitä tapahtumasta. Kaiken kaikkiaan vastaajat arvioivat tapahtumaa ja sen järjestelyitä keskiarvosanalla 3,62 asteikon ollessa 1-5. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat kahvituksen ja ruokailun järjestelyihin, tiedottamiseen, tapahtumapaikkaan ja tapahtuman organisointiin. Kehitettäviä huomioita annettiin tapahtuman pituudesta sekä työnhakijakävijöiden määrästä. Haasteena jatkossakin on löytää keinoja erityisesti työnhakijakävijöiden liikkeelle saamikseksi. Kaiken kaikkiaan tapahtumassa kävi arviolta noin 80 opiskelijaa ja 50 työnhakijaa. 

Video- ja somekampanjalla näkyvyyttä Nurmekselle 

Kampanjan tavoitteena on nostaa esille työllistymismahdollisuuksia Nurmeksessa ja saada yrityksille positiivista näkyvyyttä työnantajina ja tarvittaessa hakijoita yritysten avoimiin työpaikkoihin. Kilpailutuksen kautta kampanjan toteuttajaksi valikoitui Torni-Filmi Oy. Kampanjaan osallistuivat Break Sokos Hotel Bomba, Nuoriso- ja matkailukeskus Hyvärilä, Koneurakointi S. Kuittinen Oy ja Porokylän Leipomo Oy. Videoihin kannattaa tutustua PIKESin YouTube-kanavalla soittolista PIKES-rekrypalvelut.  

Lämmin kiitos yhteistyöstä alueemme yrityksille. Pidetään yhdessä Nurmeksen alueen mahdollisuuksia ja posititiivista mielikuvaa esillä. Näin olemme vahvempia kohtaamaan rekrytointihaasteet myös tulevaisuudessa.  

Mari Pursiainen PIKES

Mari Pursiainen

Yritys­asiantuntija

puh. 046 922 4271

Whatsapp