Kategoriat
PIKES-uutiset Yritystarinat

Viisi asiaa, joita et tiennyt julkisista hankinnoista

Tervehdys PIKES-uutisten lukijat!

Vuosi 2022 on pyörähtänyt lennokkaasti käyntiin julkisten hankintojen osalta, ja esimerkiksi Suomen ensimmäiset aluevaalit nostivat tehokkaasti esiin myös julkisten hankintojen tulevaisuudennäkymiä. Hankinnoissa onkin suuri mahdollisuus kehittää omaa yritystoimintaa: hankintasopimusten ohjautuminen paikallisille yrittäjille heijastuu suoraan koko kaupungin elinvoimaisuuteen esimerkiksi syntyvien työpaikkojen myötä.

Pohjois-Karjalassa hankintojen supervuosi

Tänä vuonna Pohjois-Karjalassa on jälleen tulossa hankintojen supervuosi: Siun sote kilpailuttaa hankintoja yli 117 miljoonalla eurolla, sen sijaan Pohjois-Karjalan hankintatoimen kautta hankintoja kilpailutetaan yli 350 miljoonalla eurolla. Näiden päälle kaupungit, kunnat ja muut hankintayksiköt kilpailuttavat myös omia hankintojaan, eli hankintojen potti kasvaa lähes 500 miljoonaan euroon pelkästään Pohjois-Karjalan alueella. Koko Suomessa hankintojen vuosittaisen määrän on arvioitu olevan 47 miljardia euroa.

Viisi asiaa, joita et tiennyt julkisista hankinnoista

Koska julkisten hankintojen pääperiaatteita, kuten kilpailuttamisen ja tarjouksen laadinnan pääkohtia on nostettu esiin useissa kanavissa, tällä kertaa ajattelin kertoa teille viisi asiaa, joita et ehkä tiennyt julkisista hankinnoista. Toivottavasti nämä sytyttävät uusia ideoita tarjouksen laadintaan!

  1. Tarjoaja voi olla myös perustettava yritys. Ei siis tarvitse olla y-tunnusta, kalustoa tai muuta edes olemassa, jotta voit tehdä tarjouksen! Tällöin tarjousta tehdessä tulee vain sitoutua siihen, että kaikki tarjouspyynnössä edellytetyt asiat (kuten kalusto, lupa-asiat jne.) ovat hoidettu kuntoon sopimuksentekohetkellä. Kannattaakin vilkuilla tarjouspyyntöjä myös uuden yrittäjän silmin!
  2. Tarjota saa myös yhteenliittymänä. Eli siis hynttyyt yhteen yrittäjäkaverin kanssa, sillä tarjous on mahdollista tehdä myös kimpassa! Yhteenliittymä eroaa alihankinnasta siinä, että yhteenliittymän osapuolet ovat yhteisvastuussa hankintasopimuksen toteuttamisessa. Jos siis omat voimavarasi eivät riitä, kannattaa kilauttaa yrittäjäkaverille!
  3. Myös kaupungille voi tehdä B2B -myyntiä. Julkisten hankintojen ero yksityiseen kauppaan nähden on se, ettei tarjouspyynnön ehtoja ole mahdollista muokata sen julkaisemisen jälkeen. Sopimuskauden aikana tai uuden tarjouspyynnön valmisteluvaiheessa on kuitenkin yrittäjän paikka iskeä – kerro siis rohkeasti hankkijataholle tuotteestasi tai palvelustasi, jonka arvelet olevan ratkaisu tämän tarpeeseen. Näin myös uudenlaiset tuotteet ja palvelut saadaan huomioiduksi.
  4. Voit kysyä hankintaan liittyviä tarkentavia kysymyksiä suoraan hankkijalta tarjouspalvelussa. Kun tarjouspyyntö on julkaistu, yrittäjä saa ottaa yhteyttä hankkijatahoon Tarjouspalvelun kautta ”kysymykset ja vastaukset” -osiossa. Muunlaisiin yhteydenottoihin hankintayksikkö ei voi vastata, sillä julkisissa hankinnoissa tulee noudattaa tarjoajien tasapuolisen kohtelun periaatetta.
  5. Voit helpottaa tarjouksenlaadinta -prosessia liittymällä Luotettava kumppani -palveluun. Palveluun liittyminen ei ole pakollista, mutta se säästää yrittäjän aikaa ja vaivaa. Luotettava kumppani -palvelu kerää ajantasaiseen rekisteriin kaikki tilaajavastuulain edellyttämät liitteet, jotka kysytään jokaisessa yli 5 000 euron kilpailutuksessa.

Toivottavasti nämä herättelivät uusia ajatuksia! Ja toki viimeisenä bonusvinkkinä se, että yrittäjille on tarjolla maksutonta julkisiin hankintoihin liittyvää matalan kynnyksen neuvontaa – soita siis vaikka heti, niin katsotaan mikä olisi sinun väyläsi astua hankintojen maailmaan!

Jutun kirjoitti julkisten hankintojen yritysasiantuntija Pinja Konttinen, Business Joensuu Oy

Yrittäjä, ota siivusi

julkisista hankinnoista

Osallistu markkinavuoropuheluihin ja vastaa tietopyyntöihin. Laadi tarjouksia rohkeasti ja hyödynnä maksutonta hankintaneuvojapalvelua. Mikäli tarjouspyyntöön on asetettu liikevaihtovaatimus, hyödynnä verkostoasi ja tee tarjous yrittäjäkumppanin kanssa. Anna rakentavaa palautetta sopimuskautena. Muista pitää liiketoiminta ”aallon harjalla”, sillä mikään ei ole niin pysyvää kuin muutos.

PInja-Konttinen-yritysasiantuntija-julkiset-hankinnat

Kaikki artikkelit