Kategoriat
PIKES-uutiset

Paranna Google-näkyvyyttäsi

Potentiaaliset asiakkaat etsivät hakukoneiden, erityisesti Googlen, avulla kiinnostavia tuotteita, palveluja, aukioloaikoja, sijaintia, arvosteluja ja muita tietoja. Sosiaalinen media toimii kiinnostuksen herättäjänä, mutta kun asiakas on ostoaikeissa, hän yleensä hakee tietoja Googlesta. Asiakas ei välttämättä tiedä yrityksesi olemassaolosta ilman Googlea, koska asiakas hakee aktiivisesti tietoa kiinnostavista tuotteista ja palveluista vasta, kun tiedon saanti on hänelle ajankohtaista. Muussa vaiheessa viestit menevät helposti ohi, koska viestitulvaa on niin paljon eri kanavissa. Luomalla Yritysprofiilin saa isomman, ilmaisen ”palstatilan” Googlessa, kun asiakas käyttää yrityksen näkyvyydelle tärkeitä hakusanoja. Google on siis yksi parhaista myynti- ja markkinointikanavista, kun ostoaikomus on aktiivisimmillaan.

Ota Google Yritysprofiili (Google My Business) haltuun. Yritysprofiililla voit kätevästi hallinnoida yrityksesi näkyvyyttä Google hauissa. Käyttöönotto vaatii vain Gmail-sähköpostiosoitteen, joka on linkitetty Yritysprofiiliisi. Tämä on täysin ilmainen palvelu Internetissä.  

Yritysprofiili nousee esiin Googlessa, kun haet yritystäsi. Yritysprofiiliin kuuluu alla olevassa kuvassa oikealla puolella oleva tiedot. Vasemmalla olevat tiedot tulevat kotisivuiltasi. Mitä enemmän profiilia päivittää, sen enemmän tietoja löytyy. Yritysprofiilin saa haltuun klikkaamalla Ehdota muokkausta – Omistatko tämän yrityksen? -tekstejä. Siitä alkaa Yritysprofiilisi ylläpito. Kun sinulla on linkitetty Gmail-tili, niin Yritysprofiiliin pääsee kätevästi myös kirjautumalla Google Driveen ja sitten ”9-pisteen” kautta voit valita Yritysprofiilin.

PIKESin Yritysprofiilinäkymä Google-haussa.

Tietokoneella Yritysprofiilin ylläpito on helpompaa

Yritysprofiilin kirjoituskentät ovat pieniä (tuotteet, palvelut jne.), joten suosittelemme, että muokkaat ja mietit tekstit valmiiksi tekstitiedostoon ja sitten kopioit ne Yritysprofiilin eri kenttiin. Huomioi sallitut merkkimäärät. Näin sinulla säilyy kokonaisuus hallussa. Kännykällä on haasteellista päivittää pitkiä tekstejä, kaiken materiaalin pitäisi olla kännykässä, jotta ne saa kätevästi profiiliin. Toki sähköpostilla voi lähettää tekstit kännykkään tai Google Driven kautta kopioida niitä. Kannattaa miettiä itselle sopivin toimintatapa.

Muista pitää ylläpitää tietoja. Vanhentuneet tiedot johtavat asiakkaita harhaan. Esim. aukioloajat kannattaa ylläpitää huolella.

Kun olet kirjautuneen Yritysprofiiliisi, Chrome-selaimessa näkyy sinulle tällainen hallintanäkymä, jossa voit lisätä ja päivittää tietoja:

PIKESin yritysprofiilin hallinta Googlessa

Yritysprofiilissa voit päivittää seuraavia asioita:

Muokkaa profiilia, ylläpidä vähintään tätä osiota!

Tässä hallinnoit yrityksesi perustietoja mm. nimeä, toimialaa, yhteystietoja, aukioloaikoja sekä sijaintia Google Maps -kartalla. Linkitä omat kotisivusi yritysprofiiliin. Jos sinulla ei ole kotisivuja, linkitä esim. yrityksesi Facebook-sivu. Vähintään tämä kannattaa tehdä.

Paranna Google-näkyvyyttä, käytä Yritysprofiilin muita, monipuolisia ominaisuuksia

Kuvat ja videot                          

Huomioi kuvissa ja videoissa, että yritykselläsi täytyy olla käyttöoikeus. Yritysprofiiliin kannattaa tallentaa vain omia kuvia ja videoita tai kuvia ja videoita, joihin on varmasti laaja käyttöoikeus.

  • Tekijänoikeus on tärkeää huomioida. Samoin kaikilta tunnistettavilta kuvattavilta täytyy olla suostumus. Kuva on lain mukaan henkilötieto.
  • Kuvat ja videot menevät Googlelle.
  • Nimeä kuvat ja videot, käytä sinulle tärkeitä hakusanoja nimissä sekä yrityksesi nimeä, jotta ne nousevat Googlessa tehdyissä hauissa.  Voit vaihdella sanoja eri kuviin, mutta käytä yrityksen nimeä jokaisessa kuvassa. Paikkakuntaa myös, jos se on tärkeä tieto liiketoiminnan kannalta esim. paikallinen yritys.
  • Panosta kuviin ja videoihin, käytä näitä myös tuotteista ja päivityksissä.

Logo                  

Logon paikka Yritysprofiilissa on neliömäinen. Tähän kannattaa varautua, jotta logon ympärillä on rajausvaraa (tyhjää tilaa). Logo tässä tapauksessa voi olla jokin osa yrityksesi logoa, jos koko logo ei toimi neliönä. Logon tuonti-ikkunassa on rajaustyökalu.

Muokkaa tuotteita

Tähän kohtaan kannattaa laittaa yrityksesi liiketoiminnan kannalta tärkeitä tuotteita tai tuoteryhmiä. Mieti päivitys, mikä on sopiva määrä vai ovatko tekstit enemmän ns. idean antajia ja houkuttelevat asiakkaita tutustumaan kotisivuihisi, verkkokauppaasi tai käymään liikkeessä.

Muokkaa palveluita

Kerro yrityksesi palveluista.

Varaukset

Jos esim. yrityksesi kotisivuilla on varauskalenteri, niin linkitä se tähän.

K & V = kysymykset ja vastaukset ja Viestit

Seuraa näitä. Käytä Yritysprofiilissa sähköpostia, jota oikeasti luet päivittäin.

Lisää päivitys, tarjous tai tapahtuma

Muista näissä ylläpito, että ei ole vanhaa ja virheellistä tietoa. Etenkin, jos laitat tarkkaa tietoa esim. tapahtumista jne.

Näissä on käytön hankaluutena, että viimeiseksi lisätty tulee ensimmäiseksi ja järjestykseen ei voi vaikuttaa itse. Viimeisin päivitys kannattaa tehdä mielenkiintoiseksi, jotta se houkuttelisi selaamaan. Jotain hyvää päivitystä voi nostaa sillä, että poistaa vanhan ja kopioi sen uudeksi päivitykseksi. Toimisiko tämä tuotetarjouksissa tai kerro uutuuksista, eduista, tee tuoteinfoja tai kerro enemmän yrityksesi tuoteryhmistä. Nämä toimivat hyvin monenlaiseen asiakasviestintään.

Pyydä arvostelua

Tällä ominaisuudella voisi jopa korvata asiakaskyselyn. Tätä voi jakaa sähköpostilla, WhatsApilla ja Facebookissa. Toimii myös linkkinä esim. kotisivuilla, uutiskirjeessä jne. Mieti, miten kysyt palautetta. Näin saat ne julkiseksi. Systemaattinen palautteen kysyminen auttaa kehittämään omia palveluja ja hyvät arvostelut toimivat suositteluna.

Tee oman yrityksesi näköistä sisältöä. Huomaa, että hyväksynnässä on viive. Sisältö ei tule heti näkyville, vaan Google tarkistaa ne. Pienikin päivitys Yritysprofiilissa parantaa yrityksesi näkyvyyttä.

Googlen ohjeisiin ja käyttöehtoihin kannattaa tutustua mm. seuraavissa linkeissä.

Google-yritysprofiilin lisäkäyttöehdot – Google-yritysprofiili Ohjeet

https://support.google.com/business/

Haluatko neuvoja Yritysprofiilisi haltuunottoon?

Kerron mielelläni lisätietoja Google Yritysprofiilista. Ota yhteyttä. Minut tavoittaa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tarvittaessa voimme järjestää työpajan Yritysprofiilin käyttöönottoon.

Yhteistyöterveisin Kaija Turunen

PS. Seuraa PIKESin uutiskirjeitä, viestimme mm. sähköisen markkinoinnin koulutuksista.

Kaija Turunen

Viestintäasiantuntija / toimistosihteeri

puh. 0400 783 374

Whatsapp